dimecres, 20 de maig de 2009

Apunts sobre la jornada "Dinamització de comunitats virtuals"

Estic al VI Seminari especialitzat en gestió del coneixement del Programa Compartim, del Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada. Aquestes són algunes notes que he apuntat de la intervenció de Dolors Reig sobre dinamització d'entorns virtuals, que crec que poden ser molt útils:

Algunes eines de participació:
A internet avui tot és possible, la tecnologia està avançant molt i, a més, cap al camí del software lliure. Prima la senzillesa (ex. Google, Twitter) i, per la dinamització de comunitats cal buscar també eines simples:
- E-Catalunya, és com el facebook, un entorn tancat, de transició entre la nova web i l'anterior. E-Catalunya pot servir com un primer entorn d'aprenentatge, un entorn controlat que donarà més flexibilitat. Són plataformes evangelitzadores de la web 2.0
- Eines útils pel treball en equip:

  • wikimatrix
  • EyeOs
  • Netvites
  • Huddle
  • Wiziq – per presentacions virtuals (videoconferència) on també s'admeten els chats

Microblogging

No només el twitter. També hi ha altres eines:
  • Tumbelogs – ofereixen l'avantatge de crear un grup de persones que creen un grup dins de Tumbelogs on poden interactuar entre elles. Ideal per comunitats en pràctica.
  • Posterous – d'una llista de distribució, amb mails, automàticament queda penjat el mail en un blog. Seria el primer pas d'alfabetització en la ment 2.0

A Twitter, tots en algun cop ens hem mostrat desconfiats al principi, però ara hi estem ben enganxats. Permet:
  • notícies a temps real
  • buscadors
  • apareixen eines en que pots extreure els enllaços que ells et proposen: Microplaza o Twitterfeed
Els usos que li donem a twitter, no se'ls podria arribar a imaginar ningú. També proporcionen els hashtags #, per afavorir els buscadors, o els tribes o grups.

Participació a les comunitats
És important la positivització en aquests espais. La participació va des d'enllaçar, veure, aprendre i liderar. Hi ha diferents rols: els trolls, els hoigans, l'spam els lunkers o participants

Si els participants de la comunitat participen o no, no és tan important com elevar el coneixement col·lectiu; el dinamitzador de la comunitat ha d'actuar com si tots els participants són líders potencials. És més important els objectius de la comunitat que els objectius individuals.

La visita ja és participació, cal, però:
  • publicar els resultats perquè reforça la participació
  • resumir i explicar l'evolució de la participació (a més, no cal tenir por, perquè a internet normalment tot acaba incrementant)
  • explicitar diferents nivells de participació
Què són els community manager – persona que s'encarrega de construir i fer crèixer i gestionar comunitats al voltant d'una marca o d'una causa.

És important el Peer to Peer, el diàleg, la comunicació horitzontal. Cal directivitat des del principi, lideratge (usar eines per fomentar aquest lideratge i participació).

Per l'èxit d'una comunitat cal:
  • Passió: Si volem ser experts en dinamització, cal esforç i passió.
  • Autenticitat: Amb internet, som més autèntics, cal ser nosaltres mateixos i tenir un llenguatge i un to propi de la conversa casual. Busquem persones, no grups, empreses, “support team”.
  • Escoltar, connectar, moderar
  • Distribuir la moderació de la comunitat, buscar líders interns
  • Ser experts en l'objecte social i en la tecnologia
  • Obrir canals múltiples de conversa (wiki, blogs, xarxes socials)
  • Definir bé els objectius, la cultura, les regles de participació
  • Comunicació amb l'exterior: diversitat, buscar connexions amb xarxes externes; buscar la cooperació.
  • Ser l'evangelista, el mediador entre la cultura de l'empresa i la de la comunitat. És interessant que el mediador sigui intern, però cal combinar amb col·laboració externa, perquè hi hagi una visió també més objectiva.
  • Cal buscar la participació allà on hi ha la gent (Social Media)
Les noves e-competències, segons Howard Gardner "Five minds for the future"
  • Mentalitat ètica
  • Disciplina
  • Síntesis
  • Creativitat
  • Respecte
  • Habilitats Socials

Us deixo aquí part de la presentació que ha fet la Dolors i que podeu trobar al seu blog:

6 Comentários:

jordigraells ha dit...

Gràcies pel resum molt clar, Gemma. Ha estat bé aquest matí. Estem avançant molt cap endavant, oi?

Gemma Urgell ha dit...

Jordi, estem avançant moooolt! I tu ets un gran community manager, evangelitzador a la Gene de la web 2.0. Només puc dir-te FELICITATS! ;-)

jordi carner ha dit...

molt interessant!

Pepa Loves ha dit...

uff, tot està anant tant ràpid que costa pillar el ritme!!!

Els que hi estem una mica posats, gent com ara jo, que ho ha descobert fa relativament poc, ens està costant sintetitzar tota aquesta informació de l’evolució del 2.0!!!!! i ara arriba el 3.0 que s’està instaurant poc a poc.....ai mareta!

Un dia d’aquests, quedem per fer un cafè, i m’ho expliques!!!;P

Gemma Urgell ha dit...

el cafè, quan vulguis! Però que les hagi citat aquí no vol dir que les domini... diguem que m'hi he de posar i descobrir-les

MarcG ha dit...

Gemma,

No sé si vas estar a la primera ponència, la que va fer el Sergio Vásquez.

N'he fet un resum aquí.

Respecte al que va fer la Dolors, espero fer-ne un altre resum en breu.

Per cert, per la propera vegada seria bo 'desvirtualitzar-nos' i saludar-nos fisícament, oi? ;-)

Gemma Urgell - Viniesfera © 2008. Template by Dicas Blogger.

TOPO